ПРЯМА МОВА. НЕПРЯМА МОВА. ДІАЛОГ
І РІВЕНЬ
1. Пряма мова супроводжується:
а) вставними словами;
б) словами автора;
в) відокремленими членами речення.
2. Розмова двох осіб – це:
а) пряма мова;
б) звертання;
в) діалог.
3. Пряма мова – це:
а) розмова двох осіб;
б) чуже мовлення, передане дослівно, без змін;
в) слова, синтаксично не зв’язані з членами речення.
4. Цитата, записана віршем:
а) береться в лапки;
б) не береться ніколи в лапки;
в) пишеться з нового рядка, перед нею ставиться тире.
5. Речення з непрямою мовою – це :
а) просте двоскладне речення;
б) складне речення;
в) просте односкладне речення.
6. Кожна репліка в діалозі:
а) береться в лапки;
б) пишеться з нового рядка, перед нею ставиться тире;
в) виділяється комами.
7. Дослівний уривок з чийогось тексту або висловлювання на підтвердження думки – це:
а) діалог;
б) цитата;
в) звертання.
8. Пряма мова береться в:
а) лапки;
б) дужки;
в) не береться в лапки.
9. Якщо слова автора розривають пряму мову на межі двох речень, то ставимо після слів автора:
а) кому;
б) крапку;
в) двокрапку.
10. За метою висловлювання пряма мова є:
а) питальною;
б) розповідною;
в) розповідною, питальною, окличною.
ІІ РІВЕНЬ
11. Запишіть речення. Поставте розділові знаки.
1. Подумати тільки куди ми з тобою добрались сказала Тоня радісно тремтливим голосом На справжньому крейсері!
2. Ви були гордістю нашої школи сказав директор і додав Завжди радували гарними результатами з різних змагань.
3. Вже скоро загримить грім товариші говорив Брянський походжаючи по вогневій і задумливо помахуючи листівкою сказав Скоро скоро вдарять блискавиці під чужим небом.
4. Хай чабан усі гукнули за отамана буде!
12. Визначте схему даного речення:«Послухай, – каже Клим, – ти справді глузуєш?».
а) «П», – а.
б) «П, – а, – п?»
в) А: «П?».
13. Визначте схему даного речення: «Не проводжайте мене», – попросила Ліля рідних.
а) А: «П».
б) «П, – а, – п».
в) «П», – а.
14. Утворіть речення з цитатою і словами автора, правильно розставивши розділові знаки.
а) Я так люблю свої сади й долини, і гори, й ріки, й мрійну синь гаїв, моя свята, безсмертна Україно!
б) Караюсь, мучусь, але не каюсь.
15. Замініть пряму мову непрямою.
а) Багатий брат каже вбогому братові: «Віддай мені корову назад».
б) Хлопчик запитав Олену Василівну: «Який предмет ви викладаєте?».
16. Спишіть, виправляючи пунктуаційні помилки в оформленні речень з прямою мовою.
а) «Якщо хочете вивчити музикальну індивідуальність якогось народу, то найкращий спосіб – це його народні пісні». – Радив Ромен Ролан.
б) Наші предки часто уникали прямої відповіді на запитання: «Куди ви йдете (їдете)»? Замість неї приказували – «Не кудикай, бо старим будеш», «Куди йду, туди йду», – «На куди кину гору».
в) «Де співають», – нагадував Ф. Шиллер, – «Там охоче лишайся жити, лихі люди не складають пісень».
17. Спишіть, розставляючи розділові знаки. Мову кожної дійової особи записуйте з нового рядка.
Миколо Івановичу прошептав Петро он на березі горихвістка сидить. Підійдемо ближче, подивимось, як спалахує у неї хвіст. Як це спалахує здивувався Костя. Микола Іванович мовчки подав йому свій бінокль. І справді промовив невдовзі Костя на хвості спалахують якісь іскорки. А-а здогадався то яскраво-червоні пера. Як пташка співає, смикає хвостом і відкриває їх. Хвіст немов загорається. Ось чого вона називається горихвісткою.
18. Спишіть, поставте розділові знаки у реченнях з прямою мовою.
а) Мати украдьки висушує очі кінцями хустки й наче виправдовується Ось повечеряємо і я наспіваю тобі колискових… Ти ж минулого разу просив.
б) То, мабуть заробітчани подумав я яких дощ загнав у колибу.
в) Гулак закінчив вступ до книги ось такою політичною прокламацією Отже, ми, слов’яни, можемо пишатися двома славними іменами в галузі математичних наук: Коперником і Лобачевським.
ІІІ РІВЕНЬ
19. Складіть речення за схемами.
а) «П», – а.
б) «П!, – а. – П».
в) «П, – а. – П».
г) «П! – а: - П».
20. Складіть діалог на одну з тем:
а) «По дорозі до школи».
б) «Спорт – запорука здоров’я».