Контрольна робота № 2. Речення як комунікативна одиниця
- Диктант.
Верес і бджоли
Йду спокійно до лісу. Цвітіння чудового вересу вчувається в прекрасному ароматі повітря, у легкому подиху леготу, у веселкових барвах неба. Верес! На піщаних ґрунтах, де зовсім не цвіте ніяка квітка... Там владарює верес? Від його фіолетового цвітіння не сховатися ніде: ні в затінку дерева, ні на узліссі, ні в гущавині. Його маленькі привабливі ліхтарики мов просвердлюють тобі душу, входять у єство, у свідомість. Перед очима гейзери цвіту, фонтани холоднувато-гарячого багаття, каскади райдужного сяйва.
Дикі бджоли добросовісно пораються на віддалених ділянках, у глибинах, у пущах і нетрищах, запасаючись нектаром на зимівлю, а свійські літунки господарюють на околицях, беруть взяток похапцем, поспішають... Незабаром знову задощить, затуманить, загрозує, натрусить листя, приб'є цвіт. І тоді вже верес буде бляклий, сірий, нудний. Ні взятку з нього, ні вигляду! (За А. Камінчуком, 123 сл.).
Заключне читання тексту диктанту вчителем і самоперевірка учнями написаного.
2. Граматичне завдання.
1. Випишіть перше речення. Накресліть його інтонаційний малюнок.
2. Визначте порядок слів у першому речення.
3. Визначте модальність першого речення.
4. Випишіть із тексту питальне речення. Визначте його різновид.
5. Випишіть друге речення. Підкресліть граматичну основу.
6. Знайдіть та випишіть речення, що відповідає характеристиці:
Речення розповідне, стверджувальне, окличне, просте, непоширене, повне, односкладне.
7. Випишіть друге речення другого абзацу. Поясніть у ньому розділові знаки.
8. Випишіть передостаннє речення тексту. Схарактеризуйте його.