Складне речення І ЙОГО ОЗНАКИ
І РІВЕНЬ
- Укажіть правильні твердження.
- Складне речення має дві або більше граматичні основи.
- У складнопідрядному реченні частини, що мають свої граматичні основи, відносно рівноправні.
- Частини складносурядного речення пов'язані сурядним зв'язком за допомогою сполучників.
- Укажіть правильні твердження.
- Складні речення поділяються на сполучникові і безсполучникові.
- У складносурядному реченні частини, що мають свої граматичні основи, відносно рівноправні.
- Частини складносурядного речення пов'язані сурядним зв'язком є залежні.
- Укажіть складне речення.
- На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив'ялим духом полину.
- Дівчата пряли починки, вишивали, готували сорочки на придане.
- Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.
- Укажіть складне речення.
- Знову там і сям сяйнули зморені голоси повзиків, скупо озвались пищухи.
- Пахло м'ятою та рутою.
- Климко повернувся до куреня, узяв плащ – палатку і, зціпивши од напруги зуби, одірвав од неї чималий клапоть.
- Укажіть складні речення зі сполучниковим зв'язком.
- А полуниці довкола в рясній росі, і роса на них крапеляста, велика.
- А тепер уже й полігона нема, і безмежні степові простори нині вільно відкриті для чабанських отар.
- Незабаром капітан із своїм юним радистом уже був на борту, серед практикантів: причал зрушився з місця й поплив од них разом з кремезною постаттю.
- Укажіть складне речення зі сполучниковим зв'язком:
- Тут срібно жебонить синя - синя долинкова вода, я нахиляюсь до неї, п'ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави.
- На іржання коня коротким клекотом обізвався лелека – клекіт захлинувся в урочистій задумі.
- Подвір'я аж сяяло чистотою, і острівці квітів цвіли по ньому там і там.
ІІ РІВЕНЬ
- Допишіть речення, визначте засоби зв'язку між частинами речень.
- На високих жовтогарячих шпилястих тополях іскрилося осіннє сонце....
- Багряний лист кружляє над галявиною...
- Складіть речення за поданою схемою.
- [ ], a [ ].
- [ ], (якщо).
- 3 кожної пари простих речень утворіть по кілька варіантів складних.
- Пройде теплий дощ. На черемсі розгорнуться тендітні пелюстки квітів.
- Рожевий ранок уставав на сході. Духмяніше пахтить свіжа зелень.
- До простих речень додайте ще по одному, утворюючи складні речення. Запишіть їх.
- Настала зима, …
- Листя з дерев опало, …
- Уранці бувають заморозки, …
- Птахи відлетіли у теплі краї, …
ІІІ РІВЕНЬ
- Дайте повну характеристику простим реченням у складному.
- Вечоріло, коли друзі, повертаючись з лісу, підходили до свого будинку.
- Приємно, безумовно, йти доріжкою, коли під ногами лагідно шарудить різнобарвний килим осені.
- З пар простих перечень сконструюйте всі можливі типи складних. Визначте характер синтаксичних зв’язків між ними і назвіть засоби зв’язку.
- Настав вечір. Було тепло.
- Море було спокійне. Всі купалися.
- Настрій був урочистий. На свято прийшло багато людей.
- Ліс зустрів нас щебетанням пташок. Навкруги все цвіло, зеленіло.
- Дорога слалась рівна. Їхати було приємно.
- Використовуючи складні речення, складіть твір-мініатюру на тему:
- «Шкільний друг»; б)«Родинне свято».