Сайт учителя
української мови та літератури
Монько Ніни Юріївни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Контрольна робота № 3. Головні члени речення.Варіант 1

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений прикметником у значенні іменника.(0,5 б.)

А) Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих? (А. Давидов).         

Б) Темна ніч сповила спорожніле місто (В. Мірошніченко).  

В) Величезними просторами родючих земель в Україні володіли польські магнати Потоцькі (Л. Іванов).

Г) Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода (Д. Мішенко).

2. Позначити рядок, у якому записано речення зі складеним дієслівним присудком. (0,5 б.)

А) Стежка вузенька (І. Свавченко).

Б) Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).

В) Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).

Г) Наша історія – це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем (М. Горинь).

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком. (0,5 б.)

А) Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен (О. Іваненко).

Б) Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві (Є. Гуцало).

В) Уже стояла пополудня пора (Є. Гуцало).

Г) По синіх водах небес плив місяць (Є. Гуцало).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не вживають. (0,5 б.)

А) Мова кожного народу явище давнє (Г. Нудьга).

Б) Доля української мови сумна й героїчна  водночас (Г. Нудьга).

В) Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу (Г. Нудьга).

Г) Мова основа культури, нації, найбільший її скарб (Г. Нудьга).

Д) Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства (Г. Нудьга).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів (2 б.)

А) Увійшло двоє (Н. Рибак).                                           1  Іменник.

Б) Ще за життя Івана Сірка про нього ходили               2  Займенник.

    легенди (О. Апанович).                                                3  Числівник.

В) Багато грабіжників зазіхало на багатство                 4   Сполучення числівника з

    і могутність Києва (Г. Ткаченко).                                   іменником.

Г) У Херсонесі вчені відкрили частину підводного      5  Власна назва.

     античного міста (А. Денисенко).                                 6  Дієприкметник у значенні

Д) Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пи-              іменника.

     лою чи сокирою (А. Адамович).

Е) Чумацький Шлях – вірний орієнтир наших пращурів (М. Славинський).

6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, що вжиті у цих реченнях (2 б.)

А) У народі Київ завжди був символом непо-                1  Простий присудок.

     хитності , непереможності і вічної слави                   2  Складений дієслівний

    (Г. Ткаченко).                                                                    присудок.

Б) Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть           3  Складений іменний

    від сонця (І. Сенченко).                                                    присудок.

В) Великдень – день особливий (Л. Орел).

Г) Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли  б існувати (З кн. « Я пізнаю світ»).

Д) Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ ( С. Гречанюк).

Е) У Михайлівці живуть люди стримані. (І. Сенченко).

7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях (2 б.)

А) Ще сорок років тому неодмінним атрибутом             1 Іменник у формі називного відмінка.

    українського сільського весілля була скриня              2  Іменник у формі орудного відмінка.

    (Л. Орел).                                                                          3  Прикметник у формі називного відмінка.

Б) У багатьох місцевостях відомий був весільний          4  Прикметник у формі орудного відмінка.

     обряд  «пересуви» і « викупу» скрині (Л. Орел).       

В) Хліб завше був трудним (В. Скуратівський).             

Г) Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк (З кн. « Я пізнаю світ»).                     

Д) Михайлівські вулиці сірі, піщані (І. Сенченко).

Е) Київ – колиска нашої свободи  і державності (Г. Ткаченко).

8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки).(2 б.)

Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов’янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії. Друкування Біблії – це була знаменна подія в усьому слов’янському світі, це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненко).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому – присудок був виражений фразеологізмом.(2 б.)

 

Контрольна робота № 3. Головні члени речення. Варіант 2

1. Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника. (0,5 б.)

А) Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський).         

Б) Більшість людей пише листи майже автоматично(Є. Чак).  

В) Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький).

Г) З приємністю згадується дитинство(В. Скуратівський).

2. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком. (0,5 б.)

А) Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна(В. Дрозд).

Б) Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни(Ю. Збанацький).

В) За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький).

Г) Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубань).

3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком. (0,5 б.) 

А) Я сидів на ганку з важкою душею… (О. Кониський).

Б) Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович).

В) За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик).

Г) За горами почався болотистий ліс (В. Рубан).

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживають тире. (0,5 б.)

А) Життя це пізнання світу (П. Загребельний).

Б) Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний(І.Франко).

В) Добре слово безцінна сила (Є. Чак).

Г) Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю Мушкетик).

Д) Конвалія отруйна (М. Приходько).

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. (2 б.)

А) Одного разу Олеся з Михаликом лагодилися           1  Займенник.

     у ліс по ягоди (Б. Грінченко).                                      2  Сполучення двох іменників.

Б) Ніщо так легко не зводить, зближаючи і                    3  Сполучення числівника з іменником.

     єднаючи нас, як дорога (Б. Харчук).                           4  Прикметник у значенні іменника.

В) Сильний уміє захищати, уміє любити.

Г) Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей(Т.Бордуляк).                                

Д) Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок сході, глянув на небо, підвівся (Ю. Мушкетик).           

Е) Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих.

6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, що вжиті у цих реченнях (2 б.)

А) Почувся шерхіт босих хлоп’ячих ніг (В. Дрозд).                      1  Простий присудок.

Б) День був літній, спекотний(М. Красуцький).                             2  Складений дієслівний присудок.

В) Ліс зробився страшенно густий (Б. Грінченко).                          3  Складений іменний присудок.

Г) Орда хотіла накрити чорними крилами Україну  (Б. Харчук).

Д) На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека (В. Дрозд).

Е) Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе  (Б. Антоненко-Давидович).

7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях (2 б.)

А) Моє дитинство не було безжурним (Р. Іваничук).             1  Іменник у формі називного відмінка

Б) Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом               2  Іменник у формі знахідного відмінка.

     мудрості на українській землі (В. Шевчук).                       3  Іменник  у формі орудного відмінка.

В) Осінь того року випала дощова (Гр.Тютюнник).              4  Прикметник у формі називного відмінка.

Г) Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало               5  Прикметник у формі орудного відмінка.

      вагому суспільну функцію повсякденного життя         

      серед людей  (В. Скуратівський).                               

Д)  Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості (М. Приходько).

Е) 20 – 50-ті роки XX століття – це епоха нечуваного  в нових часах геноциду.

8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення ( підмети і присудки). (2 б.)

Кожна нація, кожен народ, кожна соціальна група має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть і освячені віками.

Звичаї народу охоплюють усі ділянки громадського, родинного і суспільного життя. Вони — неписані закони, якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах. Звичаї, а також мова — це ті найменші елементи, що об'єднують окремих людей в один народ, в одну націю. Звичаї, як і мова, виробилися протягом усього довгого життя і розвитку кожного народу (За О. Воропаєм).

9. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений складною власною назвою, у другому – присудок був виражений фразеологізмом (2 б.).

Контрольна робота № 3. Головні члени речення. Варіант 3

1. Позначити рядок, у якому зазначено речення з простим дієслівним присудком (0,5 б.) 

 

А  Світлиця була чиста ( І. Нечуй – Левицький  ).         

Б   Густа тінь у воротах повітки здавалась чорною (І. Нечуй – Левицький).  

В   Люті морози скували землю (Панас Мирний).

Г День був ясний, теплий, весняний (О. Іваненко).

 

2. Позначити рядок, у якому зазначено просте односкладне речення(0,5 б.)

 

А Осінній день березами почавсь (Л. Костенко).

Б  Прошкандибала осінь по стерні(Л. Костенко).

В Зіграй мені осінній плач калини (Л. Костенко).

Г Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим (Л. Костенко).

 

3. Позначити речення, у якому підмет виражений займенником (0,5 б.) 

 

А  Ходить осінь по траві ( В. Сосюра).

Б   Ставить осінь на землю свою золоту жирандоль(Л. Костенко).

В   Ти стоїш і мовчиш ( В. Сосюра).

Г Опадає в саду пожовкле листя (С. Васильченко).

 

4. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживають тире.0,5 б.)

 

А  Спати не воювати ( Народна творчість).

Б  Серце не камінь ( Народна творчість).

В  Добре слово безцінна сила ( Є. Чак).

Г  Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю. Мушкетик).

Д  Ти друг ти вірність ( М. Рильський).

 

5. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів (2 б.)

А  Сильний уміє захищати, уміє любити.                     1  Сполучення двох іменників.

Б  Ніщо так легко не зводить, зближаючи                    2  Займенник.

    і єднаючи нас, як дорога ( Б. Харчук).                       3  Прикметник у значенні

В  Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок             іменника.

     на сході, глянув на небо, підвівся                             4  Сполучення числівника з

    ( Ю. Мушкетик).                                                              іменником.

Г  Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей ( Т.Бордуляк).

Д  Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обгрунтованих.

Е  Одного разу Олеся з Михаликом лагодилися у ліс по ягоди ( Б. Грінченко).                                

6. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях (2 б.)

А  У народі Київ завжди був символом непохитності,  1  Простий присудок.

     непереможності і вічної слави( Г. Ткаченко).            2  Складений іменний

Б   У Михайлівці живуть люди стримані(І. Сенченко).       присудок.

В    Великдень – день особливий ( Л. Орел).                  3  Складений дієслівний

Г    Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть             присудок.

       від сонця ( І. Сенченко).

Д    Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати ( З кн. «Я пізнаю світ»).

Е    Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ( С. Гречанюк).

7. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях (2 б.)

А  20 – 50-ті роки XX століття – це епоха нечувано-.     1  Іменник у формі

     го в нових часах геноциду.                                                знахідного відмінка.

Б   Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом       2  Іменник у формі  

     мудрості на українській землі ( В. Шевчук).                   називного відмінка.

В   Осінь того року випала дощова ( Гр.Тютюнник).      3  Іменник  у формі

Г   Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало           орудного відмінка.

      вагому суспільну функцію повсякденного життя      4  Прикметник у формі

      серед людей  ( В. Скуратівський).                                   орудного відмінка

Д   Квітки і листя конвалії мають лікувальні                    5  Прикметник у формі

      властивості ( М. Приходько).                                            називного відмінка.

Е   Моє дитинство не було безжурним ( Р. Іваничук).

8. Записати текст. Підкреслити головні члени речення ( підмети і присудки). (2 б.)

      Київ – одне з найяскравіших міст Європи. Здається, найвитонченіша його краса –  Софіївський собор, храм на честь Божої матері. Наші далекі прадіди називали його «Диво велике». Якщо ми порівняємо його з сучасними висотними будовами, собор зовсім не високий. Проте його бані, увінчані золотими хрестами, сягають неба. Минають століття, змінюється життя, та незмінна невмируща краса Софії Київської. ( М. Коцюбинський).

9. Скласти два речення, в одному з яких стати виступає допоміжним дієсловом у складеному дієслівному присудку, а в другому – виконує роль простого дієслівного присудка. (2 б.)

...
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян.
Чистіша від сльози
Вона хай буде.
Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Максим Рильський

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
Друзі сайту
  • МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ
    І НАУКИ УКРАЇНИ
  • УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
    ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОДА
  • ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОІППО
  • ВІДДІЛ ОСВІТИ
    НІЖИНСЬКОЇ РДА

  • Copyright monko_n © 2024
    uCoz