Сайт учителя
української мови та літератури
Монько Ніни Юріївни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 3 ЗА ТЕМОЮ

«СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ»

ВАРІАНТ І

1. Одна з частин складносурядного речення є умовно простим односкладним реченням.

А  До літа Вітько знав усіх людей на хуторі, і люди вважали його за свого.

Б  Якось йти стало легше, і незабаром ми підішли до Шну­рового двору.

В Ланцюг зовсім уріс у стовбур, і тепер із наросня стирчать два з'їдених іржавих кільця.

Г Кропива жалить мої босі ноги і розхристані груди, а серце б'ється на весь малинник (З тв. О. Аврамчука).

2. Протиставляються частини речення.

А Криве дерево, та яблука солодкі (Нар. творчість).

Б Дбайте про ріллю та й вона про вас подбає (Нар. творчість).

В Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з-поміж них — мова (І. Вихованець).

Г Чи то синь озерна губиться в зелених масивах лісів, чи то зе­лені острови плавають у сині озерній? (В. Мірошниченко).

3. Перед сполучником і кома не ставиться міжчастинамискладносурядногоречення (розділові знаки випущено).

А Зжаті стебла господиня клала навхрест і вони лежали до закінчення жнив (В. Скуратівський).

Б За татарським бродом з червоного маку народжується мі­сяць і коло козацької могили висікається старий вітряк (М. Стельмах).

В Куди в селі сходяться всі стежки і де можна почути всі но­вини, найнеймовірніші чутки? (А. Данилюк).

Г Пройшовся березень з підсніжником на шапці над татарським бродом і під його ходою вибухнули криги (М. Стельмах).

4. Тире ставиться у складносурядному реченні (розділові знаки випущено).

А Колена ниточка на рушнику любовно заплетена і з того ви­різування просвічувалося лапасте дубове гілля (І. Цюпа).

Б Господар лежить і все лежить (Нар.творчість).

В На хвилях перешіптувалися, шерехтіли крижини і кожна з них несла в далечінь шматки украденого щастя (М. Стель­мах).

Г У хаті мовчки сиділи зажурені люди а на столі лежало шість з восковими свічками хлібин (М. Стельмах).

5. Виділений сполучник сурядності виражає смислові зв'язки протиставлення у складносурядному реченні.

А Минав день, та наставала таємна, змовна ніч (А. Любченко).

Б Хлопець заплющив очі, та бажання спати, як терпкий важкий покров, застелило його думки млою (В. Підмогильний).

В Настає вечір, та лізе на небо червоний місяць (Ю. Яновський).

Г Повернувшись до батьківської хати, я надумав на місці ста­рого саду посадити новий, та тямущі у садівництві люди розраяли (О. Аврамчук)

6. Сполучник сурядності з'єднує частини складносурядних ре­чень.

А Добрий чабан дбає не про себе, а про отару.

Б Було б бажання, а розум знайдеться.

В Знання на плечі не тиснуть та з рук не виснуть.

Г Корінь навчання гіркий, та плід його солодкий.

Д Птах високо літає, та до гнізда все одно повертається (Нар. творчість).

7. Складносурядними є речення.

А Кожна людина збирає останки сили, щоб не впасти (О. Ту­ринський).

Б Повітря ніби пом'якшало, почав падати рясний, пухнастий сніг (А. Любченко).

В Мінялися нещодавні обриси, і все ставало майже рухомим (А. Любченко).

Г Я йшов по дорозі, а збоку мене брели сторожі моєї душі (М. Хвильовий).

Д Шумлять старі смереки, свище вітер у вітах каштанів (У. Самчук).

8. Друга частина складносурядних речень виражає наслідок (ви­сновок) того, про що йдеться в першій частині (розділові знаки випущено).

А На небесній тверді весело іскрилися зірочки а серед них, мов золотий човен, тихо плив місяць (О. Аврамчук).

Б Степан узяв у руки батіг та віжки, цмокнув і коні рушили поволі з гори над берег ріки (А. Чайковськип).

В То квітка зі сходом сонця з'явиться то травичка між яблу­нями випростана (О. Аврамчук).

Г Гості і січова старшина посідали на почесних місцях і роз­почався екзамен (А. Чайковський).

Д Чумацький Шлях струменів молочним сяйвом а білий, наче сметана небесна, сніг м'яко зітхав під підошвами (О. Аврам­чук).

9. Установити відповідність між складносурядними реченнями і смисловими зв'язками, що виражають частини їх.

 

1 Послідовність.

2 Протиставлення (зіставлення).

3 Чергування явищ.

4 Взаємовиключення

А Зійшов місяць, і забіліло рештками своїх класичних стін містечко (С. Плачинда).

 

Б Чи село на березі дало назву озеру, чи озеро Світязь дало назву селу? (В. Мірошниченко).

 

В То підступав холод, то вільне небо світилося синім дзеркалом (О. Лупій).

 

Г Степанида метнулася поглядом у бік будинку — та і його не стало (Г. Колісник).

 

Д Дедалі ширше входять у наше життя штучні синтетичні матеріали, та жоден живийорганізм на землі не може існувати без води (І. Падалка).

 

 

«СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ»

ВАРІАНТ ІІ

1. Одна з частин складносурядного речення є умовно простим односкладним реченням.

А Минуло тільки два тижні, а вже готові до походу в море півсотні добрих чайок (А. Кащенко).

Б У XIX столітті дослідники намагалися здійснити походи в чорні підземні нетрі, проте загроза обвалу щоразу зупи­няла їх на шляху до незвіданого (В. Зубач).

 В Підійде сонце високо, а Тарас ще спить (А. Чайковський).

Г Ранку ще не було тут, у темній кімнаті, але там, поза кім­натою, надворі, він уже був (Ю. Смолич).

2. Чергування явищ виражають частини складносурядного ре­чення.

А Вітер напинає вітрило, а вдалині височіють вітряки, по­вернувши крила вітрові назустріч (Ю. Беличек).

Б За кілька днів Петро викликав Тараса, і вони перепливли на більшу Хортицю в байрак.

В Зібралася до кошового січова старшина, і тут розповів Та­рас про свої пригоди (3 те. А. Чайковського).

Г То вітерець дихне, то коник в житі засюрчить (Л. Глібов).

3. Перед сполучником і кома не ставиться між частинами склад­носурядного речення (розділові знаки випущено).

А Сніг падав щораз більший і холодний вітер проникав через одежу до самого тіла.

Б На козацьких суднах залунала пісня і забриніла бандура.

В Тарас напився води і йому полегшало.

Г Тепер від воріт закричав пугач і в ту ж мить загорілись бочки зі смолою (3 тв.А. Чайковського),

4. Тире ставиться у складносурядномуреченні (розділові знаки випущено).

А Тут і трава буйніша і верба над водою росте, свої гнучкі віти до води простягає.

Б На другий день уранці задзвонили дзвони і люди поспішали на майдан коло церкви (3 тв. А. Чайковського).

В Соломії жаль стало молодого змарнованого життя і вона заплакала (М. Коцюбинський).

Г Петра поставив Тарас обозним і він тут тримав лад і кож­ному призначав роботу (А. Чайковський).

5. Виділений сполучниксурядності виражає смислові зв'язки послідовності дій у складносурядному реченні.

А Вистрілили обидві гармати, та це татар не спинило.

Б Перехрестився Тарас, дав знак булавою, та військо рушило з місця.

В Від щирої мови Бідолаха заснув, та Тарас не спав уже до ранку.

Г Хліба було доволі, та пашні для худоби було мало (3 тв.А. Чайковського).

6. Сполучник і з'єднує частини складносурядних речень (розді­лові знаки випущено).

А На шкільному подвір'ї враз здійметься гамір і почнеться новий навчальний рік (В. Думанський).

Б Удень татари ховалися в дідовій печері а вночі шпигували довкола села.

В Тепер знову Тарас почав думати і складати різні плани на майбутнє.

Г Відчинилися ворота і сотні виїхали в степ.

Д Люди працювали невпинно і вже перестали хвилюватися че­рез татар та на недолю нарікати (3 те.А. Чайковського).

7. Не є складносурядними речення (розділові знаки випущено),
А Уже й осінь настала і зима була за плечима.

Б Цей бусурман пристав усім серцем до козаків ділив з ними всі невигоди і не раз ставав у пригоді своїм великим розумом.

В Супроводжуючі козакам були тепер непотрібні та все ж не можна було залишати необізнаних з цим чужим краєм лю­дей на поталу долі.

Г Черкаський староста дав козакам лист із печатками і вони, гаючись, поїхали в Крим.

Д Над ранком почули всі гарматний постріл від села і посхо­плювалися на ноги (3 те. А. Чайковсьісого).

8. Друга частина складносурядних речень виражає наслідок (ви­сновок) того, про що йдеться в першій частині (розділові знаки випущено).

А Турок просився та це нічого не помогло (А. Чайковський).

Б Творчий доробок Ейнштейна охоплює найрізноманітніші галузі знань а глибокі й надзвичайно оригінальні ідеї і досі не втратили своєї актуальності (А. Іваненко).

В Розійшовся ранковий туман і на тлі налитої свинцевою сі­рістю хмари відбився тьмяний диск сонця (В. Гей).

Г Легенький вітерець пробіг по вершечках дерев і вони озва­лися враз тихо-тихо й ніжно (Н. Гордієлко-Аидріанова).

Д Співає одвічну пісню невпинний Черемош а її гучний від­гомін западає в душу, наповнюючи почуттям (І. Пільгук).

9. Установити відповідність між складносурядними реченнями і смисловими зв'язками, що виражають частини їх.

 

1 Одночасність

2 Послідовність.

3 Протиставлення (зіставлення).

4 Чергування явищ

 

 

А Мовні запозичення відбуваються по-різному, а іноді в процесі засвоєння чужих слів трапляються й курйози (І. Вихованець).

 

Б Остап придержав пліт — і обоє вискочили на берег, утомлені й мокрі (М. Коцюбинський).

 

В Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л. Глібов).

 

Г Реве Дніпро, й лани широкі медами пахнуть, колосом шумлять

 (М. Рильський).

Д Веслували так до вечора, і тоді судно спинилося (А. Чайковський)

 

...
Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування.
Панас Мирний

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
Друзі сайту
  • МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ
    І НАУКИ УКРАЇНИ
  • УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
    ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОДА
  • ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОІППО
  • ВІДДІЛ ОСВІТИ
    НІЖИНСЬКОЇ РДА

  • Copyright monko_n © 2024
    uCoz