Завдання для проведення семестрової контрольної роботи (І семестр)
I. Завдання з вибором однієї правильної відповіді.
1.Позначити рядок, у якому словосполучення побудованонеправильно.
А Чути далеко, гнучка мрія, допомагало у боротьбі.
Б Дякуємо тобі, вістку донеси, розкажи про нас.
В Іти по вулиці, докоряти учня, дякувати батька.
Г До рідного Дніпра, іти лісом, говорити матусі.
2.Позначити речення, у якому підмет виражений цілим реченням.
А «Збирайте, як розумний садівник, достиглий овоч у Грінченка й Даля» - актуальний заклик ,сьогодні й на віки ( Л. Старовой).
Б Вісім разів Запорозька Січ обирала Івана Сірка кошовим отаманом (О. Апанович).
В « А на Запорожжі кошовий Сірко, ватаг сильний, помер» - занотував для пам’яті поколінь Самовидець ( О. Апанович).
Г Чесна праця завжди вважалася найбільшим виявом поваги до землі ( Г. Тарасенко).
3.Позначити речення, у якому є всі другорядні члени ( додаток, означення, обставина).
А Білий кінь підвів голову і жалібно глянув на Степана ( В. Дрозд).
Б Привабливість теплого надвечір’я мертвіла,опадала ( В. Дрозд).
В Степан вийшов з конюшні, відчинив ворота ( В. Дрозд).
Г Червоне сонце опускається в роз’южену Куряву ( В. Дрозд).
4.Позначити неправильне твердження.
А У повному реченні є всі потрібні члени речення.
Б Називні речення найчастіше уживаються в описах на позначення часу й місця.
В У неповному реченні бракує одного чи більше потрібних членів речення, які не встановлюються з контексту або ситуації.
Г Неповні речення використовують у діалогах і складних реченнях для уникнення невиправданих повторів.
5. Позначити речення, що містить кілька рядів однорідних членів.
А Данило сідає на поріжку, розв’язує ганчір’я і по черзі розпинає в руках подрані сорочки, штани, кофти ( Г. Тютюнник).
Б Не сполохай рідного слова, а захисти його, до серця притули ( І. Драч).
В Яка це добра і світла година, коли село їде на Великдень до церкви! ( Я. Гоян).
Г Свячена вода скроплює паску і нашу долю (Я.Гоян).
6. Позначити речення, у якому допущена граматична помилка.
А Коні, гризучи й штовхаючи одне одного, сахнулись од пострілу в куток ( В. Дрозд).
Б Степан вийшов з конюшні, поцьовкуючи довгим батогом ( В. Дрозд).
В Помітивши на дорожньому піску нетерпеливу тінь людини, конем було виявлено, що над ним жартують ( В. Дрозд).
Г Птиці сумовито курликали, будячи тривогу ( Є. Гуцало).
7. Визначити речення, у якому неправильно вжито розділові знаки при прямій мові.
А Стародавня народна приповідка мудро вчить: “Держімося землі, бо земля держить нас”.
Б“Скрізь, каже Кармель, скрізь, де не піду, дене поїду, скрізь бачу вбогих людей, бідаківроботящих”(Марко Вовчок)
В Одного разу дівчина вибігла на кручу і загукала:“Вітре-вітрило, забери мене до себе в гості”(Л. Павленко).
Г “У літах дитинства, - каже Кирило, - можливо, закодовано щось вельми для душі необхідне, таке, що потім упродовж усього життя позначаєтьсяна наших вчинках”(О. Гончар).
Ґ“Я втратив те, заради чого варто жити,” – прошепотівюнак (В. Сухомлинський).
8. Позначте правильно оформлену цитату.
А Іван Франко висловлює оптимістичне бачення майбутнього України: «Та прийде час, і тиогнистим видом засяєш у народів вольнімколі».
Б «Твоїм будущим душу я тривожу». – Болісно писав Іван Франко, звертаючись до свого народу.
В Коли поет говорить про нашу пісню, то відзначає в ній: «Світлу смугу надій і втіхи», «жалощі кохання й тугу», - а не плач і ридання.
Г «Наша виключність», - підкреслює Дмитро Павличко, - «полягає саме в тому, що ми, одинз найбільших народів Європи, найпізніше здобулисвою державність, хоч фактично протягом столітьборолися за неї».
Ґ Поет свято вірить у неминуще воскресіння нації:
«О ні! Не самі сльози і зітхання
Тобі судились! Вірю в силу духа
І в день воскресний
твойого повстання.»
9. Позначте складносурядне речення:
А Під ногами лежав ніздрюватий сніг, на гілках дерев подекуди поблискували крижані бурульки (Ю. Збанацький).
Б Птиці сумовито курликали, будячи тривогу, і ширяли над подвір’ям, ганяючи по траві вітер (Є. Гуцало ).
В Його потягло у мандри, і він подався у повитувесняним туманцем далину (Ю. Збанацький).
Г Андрійко не зважився простежити політ лелеки,затулив долонями очі, заплакавши, а потім упавобличчям у трухле листя (Є. Гуцало).
Ґ Ось сонце сідає; із червоного неба приймає йогов обійми широке хвилястеє море (Дніпрова Чайка).
10. Якій зі схем відповідає подане речення?
Пообіч колосились хліба, та до жнив ще було далеченько (Ю. Збанацький).
А [1], та [2], ще [3];
Б[1], до [2];
В [1], та [2], [3];
Г [1], та [2];
Ґ [1], та до [2], [3], [4]
11. Позначте складнопідрядне речення, тип якого визначений правильно:
А Не зріс ще дуб і не вродились бджоли, що воскуназбирають в дубі тім для тих свічок ( І. Кочерга) -складнопідрядне з підрядним з’ясувальним ;
Б Кажіть мерщій, кажіть-бо, де вона? ( І. Кочерга) - складнопідрядне з підрядним місця;
В Нащо мені життя, коли її, єдиної, не буде! – складнопідрядне з підрядним часу;
Г Здається, ніби синіми очима вдивляєшся у душу, ген на дно ( Б. Лепкий ) – складнопідрядне з підрядним займенниково-означальним;
Ґ Немов крізь мряку мріє якийсь далекий, гарний, добрийсвіт, де все цвіте, сміється, променіє (Б. Лепкий ) - складнопідрядне з підрядним означальним.
12.Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце заходило... вибрати
А розкидаючи рожеві плями по піску.
Б і тепло разом із собою забирало.
В і надворі починало вже темніти.
Г ніби пірнало в безкрає море.
Д і накладало ніжні сліди на берег.
II. Завдання з вибором трьох правильних відповідей.
13. Визначити рядки, в яких у схемі допущено помилки.
А А: «П» !
Б «П», – А. – «П».
В «П», - а.
Г «П, - а, - п».
Ґ «П?» – А.
14. Зазначте речення з непрямою мовою:
А Отаман Гук гукнув тоді, що справді судититреба дівчину по правді (Л. Костенко).
Б Сказали Чураївні, щоб вона, оскаржена, тозначить, сторона, настановила свідків, віригодних, не підозренних у проступствах жодних (Л. Костенко).
В «Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде,» - промовив сусід. (С. Васильченко).
Г От, спинивши його, й питаю, чи давно він з кошаі чи далеко Господь несе? (Т. Шевченко).
Ґ Синоптики попереджали про можливість ускладненняпогодних умов.
15. Позначте складносурядні речення, у яких правильно поставлені розділові знаки:
А Ще тільки вирок і скінчиться справа (Л. Костенко).
Б Мине сім літ – і голову цю сиву Виговськомуна списі подадуть (Л. Костенко).
В Одначе у своїй справі Сергій – віртуоз, один з найкращих молодих операторів, і з його професійним вмінням не можуть не рахуватися (О. Гончар).
Г Тиждень тому над гомінким, кам’яноберегим Прутом, лічила їм літа зозуля, і боривітер нерухомо висів середнебесної блакиті (Б. Загорулько).
Ґ Вітер, неначе парубок у танці, на всі боки обертав кожухарку-метелицю, і вона, широко розкинувши поли кожуха, то захлиналась жагучим потаємним шепотом, то лютилась, мов звірина (М. Стельмах).
16. Укажіть складносурядні речення, між частинами яких не ставиться кома (розділові знаки пропущено):
А Вдосвіта знов загули на морозі сосни і закричали півніна горищах (Григір Тютюнник).
Б Добрі коні виплуганились на дорогу і один з Шаламаєнківнадуваючи щоки здивовано витріщився на Богданапритих штовхнув ліктем брата й зареготав (М. Стельмах).
В Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя і зновустало чути густе комарине гудіння (Григір Тютюнник).
Г Прозорий струмок перетинав стежку і через ньогоперекинуто кладку з сухої деревини (Г. Тютюнник ).
Ґ І справді на прибережнім сухопутті звиваються посірілів’юни і вигинаються носаті щупаки (М. Стельмах).
17. Позначте складнопідрядні речення, у яких зв’язок між частинами здійснюється за допомогою сполучника:
А Навіщо раз у раз в пожежу злу вогонь той роздувати,що міг би душу зогрівать твою (І. Кочерга).
Б Не забувай у радості і в горі оратая, що в полі ниву оре(І. Кочерга).
В О брате мій, ти сам забув, мабуть, що тільки Богцарів і царства судить ( І. Кочерга).
Г То ж знайте, і затямте всі собі, що всі права та вільності громадські затвердив наш князівський привілей ( І. Кочерга ).
Ґ Скоро князь повернеться із Чюді, де воював і городавоздвиг (І. Кочерга).
III. Завдання на встановлення відповідності
18. Позначте відповідність між реченням з прямою мовою та його схемою (розділові знаки пропущені, велика буква замінена малою):
А А: «П…» - а;
Б «П, - а. – П»;
В «П? – а. – П»;
Г А: «П?».
1. Мачуха епоха здебільшого такого типу пам’ятки намзалишила сказав з сумовитою іронією Баглай (О. Гончар).
2. А ми з тобою хіба не пам’ятки подумалось Єльці обоєживі пам’ятки війни (О. Гончар).
3. Не випускаючи її руки запитав з теплотою в голосі кудиж підемо (О. Гончар ).
4. Не гідна я тебе мусила б сказати йому ти навіть не підозрюєш яка я негідна (О. Гончар).
5. Учитель роззирнувся на всі боки і стишеним утаємниченимголосом промовив до юної пари собори душ своїх бережітьдрузі собори душ і пропікши Єльку поглядом зірких оченятподався подрібцем далі (О. Гончар).
19. Позначити відповідність між складносурядним реченням і смисловими зв’язками його частин.
А дія відбувається одночасно;
Б дія відбувається послідовно;
В явища, що чергуються;
Г одне явище протиставляється іншому.
1. Хлопці і купалися, і дрімали, а сонце все ще високостояло (В. Канівець).
2. Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не товітер бився в заломах провалля (М. Коцюбинський).
3. Повітря тремтить від спеки, і в сріблім мареві танцюють далекі тополі (М. Коцюбинський).
4. В залі спалахнуло світло, і впала дивна тиша (Ю. Бедзик ).
5. На хуторі вмирає день – і гасне перестигла бронза пшениць (М. Стельмах).
IV. Тестові завдання відкритого типу.
20. Трансформувати складне речення в речення з прямою мовою так, щоб слова автора стояли:
а) перед прямою мовою;
б) після прямої мови;
в) усередині прямої мови.
Накреслити схеми речень.
Олесь Гончар говорив, що у вигляді мови дано людині великий дар.