Модернізм та авангардизм (кінець XIX – XX ст.)
Спільне:
- Мистецтво – особлива естетична сфера, яка має більшу значущість і цінність порівняно з дійсністю.
- Художній світ створюється згідно зі специфічними, незалежними від об'єктивної дійсності законами, тому життєподібність не є основним законом для митця.
- Найважливішими, пріоритетними в особистості є її «вічні» властивості, незалежні від соціально-історичних обставин, тому об'єктивність поступається місцем суб'єктивності.
- Існуючі, усталені закони та форми побудови творів, естетичні смаки не здатні втілити нове світосприйняття, тому новаторство стає характерною, обов'язковою рисою нового мистецтва.
Відмінне:
Авангардизм |
Модернізм |
Прагнення втілити створений світ у дійсність, віра в можливість революційного перетворення світу мистецтва |
Протиставлення створеного художнього світу і реального |
Відмова від життєподібності |
Поєднання реальних та ірреальних елементів |
Суб'єктивне начало виявляється у створенні образу людини-перетворювача соціального й природного буття |
Суб'єктивне начало виявляється у змалюванні світу крізь призму свідомості індивіда |
Відмова від традицій, прагнення зруйнувати створене попередньою літературою і будувати своє мистецтво на «чистому» майданчику |
Наявність певного зв'язку з класичною традицією |
Націленість на майбутнє, життєрадісний пафос перетворення світу заради майбутнього |
Пошуки у минулому паралелей із сучасністю як проявів дії універсальних законів буття, що діють завжди й усюди. Насиченість творів сюжетами та образами з міфології, історії, літератури попередніх епох |
Енергія ентузіазму, прагнення до ідеальної реальності |
Емоційний тон творів – всеосяжна іронія як вираз скептичного ставлення митців-модерністів до сучасного світу |