Завдання 1.
1. Словосполучення
1. Укажіть рядок, у якому всі сполучення слів належать до словосполучень.
А) Пісня солов’їна, синь гаїв, шепіт і зітхання;
Б) у радості, голубе небо, хмари пливуть.
В) міниться і лине, снишся мені, на воді;
Г) доля дівчини, ніжне серце, чисте сумління.
2. Укажіть рядок, в якому всі виділені в словосполученнях слова є головними:
А) останнє літо, дивляться мовчки, говорити тихо;
Б) двічі на день, дзеркало душі, крапля роси;
В) третя рота, дихати легко, терновий кущ;.
Г) голубе небо, сонцем осяяна, зелений гай.
3. За вираженням головного слова словосполучення бувають:
А) прийменикові, дієслівні, сполучникові;
Б) уточнювальні;
В) іменникові, дієслівні, прислівникові;
Г) прикметникові, числівникові, прийменникові.
4. Укажіть рядок, у якому всі подані словосполучення є прислівникові:
А) широкий у плечах, співати радісно, прокинутися раненько;
Б) вирушити в похід, зміна правил гри, хороший педагог;
В) дуже весело, надзвичайно цікаво, відповідати стоячи;
Г) відомий діяч, такий приклад, незнайома мелодія.
5. Спосіб підрядного зв’язку, за якого головне слово вимагає від залежного відповідної відмінкової форми:
А) приляганням; Б) уточненням; В) керуванням; Г) узгодженням.
6. У якому рядку спосіб підрядного зв’язку між словами в словосполученні – узгодження?
А) Допомагати батькам, полоти картоплю, мріяти про поїздку;
Б) волога земля, розцвітати пишно, думати про навчання;
В) говорити голосно, іде роздумуючи, виконав бездумно;
Г) книжкова полиця, весела хата, довга дорога.
7. Установіть відповідність між словосполученнями і їх видами за способом вираження головного слова:
1) дієслівні А) Говорити з батьком, радіти за неї, малювати картину;
2) іменні Б) дуже радісно, недалеко від дороги, надзвичайно цікаво;
3) прислівникові В) весняна галявина, відомий діяч, незнайома мелодія;
Г) хтось із друзів, прокинутися раненько, чотири дні.
8. Установіть відповідність між словосполученням та типом підрядного зв’язку:
1) узгодження А) Вчитися з другом, лікувати хворого, квіти з паперу;
2) керуванння Б) чисте вода, батьківська хата, єдина річ ;
3) прилягання В) ясне сонечко, десять тополь, приїхати вчасно;
Г) говорити голосно, поїхав відпочивати, іде роздумуючи.
9. Побудуйте словосполучення( дієслова з іменниками), використавши подані прийменники. Визначте головне і залежне слово. Складіть речення. По, об, понад, край, із-за, без, для, перед.
10. Випишіть із поданого речення усі можливі словосполучення. Визначте головне і залежне слова, тип підрядного зв’язку та вид. Весняного ранку за принишклими садами тихо половіли жита.
2. Речення як комунікативна одиниця
1. Виділіть речення: ( 0,5б.)
А) Спів жайворонка. В) Жайворонкова пісня
Б) Весела пісня. Г) Лунає пісня жайворонка.
2. За метою висловлювання речення поділяються на такі типи:
А) окличні і неокличні; В) розповідні, питальні і спонукальні;
Б) поширені і непоширені; Г) прості і складні.
3. Укажіть рядок, у якому речення належить до спонукальних: ( 0,5б.)
А) Встаньте, слухайте всемогущого поклику весни! ( І. Франко)
Б) Невже до нього нема довіри? (К. Гордієнко)
В) Моя душа здригнулася словами (Л. Костенко).
Г) Черешні тут росли високі й розкішні (О. Гончар).
4. За емоційним забарвленням речення бувають:
А) окличні і неокличні; В) розповідні, питальні і спонукальні;
Б) поширені і непоширені; Г) прості і складні.
5. Укажіть речення, у яких є підмет: ( 0,5б.)
А) Почало до дочки багато царевичів свататися.
Б) Літо - найкращий час для рибалок-аматорів.
В) Тут можна заховатися від пронизливого вітру.
Г) Летять нижче розпатланих хмар.
6. Непоширеним є речення в рядку: ( 0,5б.)
А) Хліб і рушник – одвічні людські символи( В. Скуратівський).
Б) Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї ( В. Симоненко).
В) Стояла ніч.
Г) Прилинув тихий вечір.
7. Установіть відповідність між реченням та видом речення: ( 1,5 б.)
1) Розповідно-окличні; А) Працюй швидше!
2) питально-окличні; Б) Хто в цьому винен?!
3) спонукально-окличні. В) Люблю я золоту осінь!
Г) Мамо, вечір догора.
8. Установіть відповідність між пропущеним розділовим знаком та реченням: ( 1,5 б.)
1) Крапка з комою; А) Сумління річ тендінтна і м’яка.
2) тире; Б) Серед садочка на клумбах цвітуть різні-різні квіти
3) двокрапка. і братки, і гвоздики, і флокси, і резеди.
В) Шелестить пожовкле листя по діброві гуляють
хмари сонце спить ніде не чутно людської мови.
Г) Я підвівся поглянув їй у очі.
9. Поширте речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення. (2 б.)
Теплий вечір. Відлетіли птахи. Біжать хмарки. Пішов дощ.
10. Побудуйте речення всіх типів із запропонованих слів. (2 б.)
1) Дякувати, за, потрібно, матусі, завжди, не забувай.
2) Василь, у, село, надовго, чи, приїхати, запитати.
11. Поширте речення. Використовуйте прямий і зворотній порядок слів. (2 б.)
Батьки і діти радіють. Школа триповерхова. Місто чекало. Лікарня збудована.
3. Головні члени речення
1. Підкресліть усі члени речення. Надпишіть, чим виражено підмети. Укажіть різновид присудка.
1. Хай же сяє нам благословенне ім'я славетного Франка (М. Вороний). 2. Стояла я і слухала весну (Леся Українка). 3. Нехай минуле буде все позаду, нехай майбутнє буде при мені (А. Малишко). 4. Веселим птаством ожили степи з лісами (Б. Грінченко).5. Десь ключ птахів небачених летить (М. Зеров). 6. У сірому туманному світанку загорівся бій (Ю. Яновський). 7. І все нездійснене - здійсниться (А. Малишко). 8. Голубів тремтячі зграї черкають неба береги (М. Рильський). 9. Початок дня ховається в світанні... (Є. Плужник). 10. І заплакало, забилось давнє й чисте у душі (Олександр Олесь). 11. Щось незвичне було в її вдачі (М.Стельмах). 12. Вік прожити - не ниву пройти гомінку (А. Малишко). 13. Хотіла б я піснею стати… (Леся Українка). 14. Чому ми й досі не здолаєм свого минулого забуть? (Олександо Олесь). 15. Ніхто не наважувався починати розмову (Н. Рибак). 16. Чимало літ перевернулось (Т. Шевченко). 17. Половина тих садів цвіте (Н. тв.). 18. Я в казку дивную свою усю фантазію ввіллю (О. Олесь). 19. В колисці простій під рядном хотів би я в цю мить лежати (Олександр Олесь). 20. Людина тільки може так дивитись (Леся Українка). 21. Попід хати слалася чиста м’ята (А. Малишко). 22. Стали тії два кінні брати до річки Самарки добігати (Н. тв.). 23. Сонце почало повертати на вечірній пруг (І. Нечуй-Левицький). 24. Довго я не хотіла коритись весні (Леся Українка).
2. Виконайте повний синтаксичний розбір 18 речення.