Завдання 14.
1. Спишіть речення, ставлячи пропущені розділові знаки і розкриваючи дужки. Підкресліть однорідні члени відповідно до їхньої ролі в реченні. Укажіть речення з кількома рядами однорідних членів. Випишіть усі іменники, визначте їх відміну та групу. Виконайте повний синтаксичний аналіз 7 речення.
1. Шаблі й набої кайдани й пістолі хай гинуть у морі. 2. А літа пливуть за ними пливуть собі стиха забирають за собою і добро і лихо. 3. Чорнобиль та м'ята барвінок та рута калина верба над водою в(е,и)шневий садок над ставочком солом(')яні стріхи та чорна пухкая рі(л,лл)я все сниться щоночі шпакові. 4. Ті пісні мене найперше вчили поважати труд людський і піт шанувать Вітчизну мою милу, бо вона одна на цілий світ. 5. Люблю я осінні квіти прощальну красу вечорів і сині оголені віти і вітру холодного спів. 6. Шумить і хвилюється Київ і сонце сміється з висот. 7. На синіх долонях вечора темним смутком горбатився старий вітряк і в благанні простягав змерзлі руки чи до неба чи до людей. 8. З півночі раптом налетів вітер наробив лиха в господах.
2. Спишіть, розставляючи розділові знаки, підкресліть однорідні члени речення та узагальнювальні слова відповідно до їхньої ролі в реченні. Поясніть розділові знаки. Укажіть речення з неоднорідними означеннями.
1. Світає... Все спить ще і небо і зорі безсилі... 2. Усе і небо і перемелене на труху в глибоких коліях дороги сіно і вогкий гнилуватий повів ріки і тривожний крик птиці і невисока росиста отава - сповіщало, що літо вже здає ключі сумовитій осені. 3. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю, та збережу від граду сад і захищу від грому землю. 4. Все змішалось в одну мить і злилось докупи і земля й море. 5. Тихий шум лісу синява високого неба запах зелених трав все це зливалося з гомоном потривоженої крові і наповняло серце Дороша невтішним болем. 6. Та всі голоси і зяблика і вівсянки і зеленушки і навіть одуда заглушувало кування зозулі.
3. Знайдіть у поданих реченнях пунктуаційні помилки. Виправте їх.
1. Я маю великий, чорний, шкіряний портфель. 2. Споконвіку люди вважали землю матір’ю, яка завжди зігріє своєю ласкою нагодує підтримає і захистить у лиху годину. 3. День, і ніч стережуть, чекають слушної хвилини… 4. Довга, біла, шовкова сукня вже була готова до весілля. 5. Але явище вражало своєю первісністю, і грандіозністю. 6. Вона кинулася в комірчину до скрині, і внесла цілу купу вишитих рушників. 7. Був гарний, літній день, і все навколишнє здавалось прекрасним сад, город, соняшники, й мак, і ниви за городом. 8. Засинаючи я ще чув, як увійшла мати, як укропом, соняшником і росою запахли її одіж і руки.
4. Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. З'ясуйте, які з речень є простими, а які - складними.
1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Він подумав не зовсім так але відчув, що його думка останнім часом мовби кудись посувається набирає інших обмірів і обмірює вже не тільки тонни збіжжя і гектари посівів а й ще щось (Ю. Мушкетик). 3. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 4. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський).
5. Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертанням. Визначте вид речення за метою висловлювання.
- Діти не повинні відповідати образою на образу.
- Школярі дотримуються правил дорожнього руху.
- Люди оберігають навколишнє середовище.
- Учні старанно готуються до уроків.
- Кияни побували на виставці К. Білокур.