Завдання 2.
1. Підкресліть усі члени речення. Надпишіть, чим виражено підмети. Укажіть різновид присудка. Визначте вид додатків, а також відмінок означень.
1. Ходить вітер яром та горою, Плачуть трави, тужать під косою, Звіробої в’януть на покосі… Ходить вітер, сушить білі роси. 2. Епоху, де б душею відпочить, з нас кожен має право вибирати… 3. Мохнатий джміль із буряків червоних спиває мед. 4. Вже перший сніг кружляє над землею. І тихо падає. Уже вода зашерхла на озерах. Опада останнє листя. І яснить алею. 5. Кілька нот, схожих на весняні прозорі крижинки, звучали й звучали в кімнаті. 6. В залі сиділо чоловік п’ятдесят. 7. Я стояв і ждав сходу сонця. 8. Хтось біжить до зброї. Хтось із нетерплячих виривається вперед, але його повертає назад слово командира. 9. Здавалося, що те «Л» само заздалегідь для них виростало на стінах по їхньому маршруту. 10. Семеро одного не ждуть. 11. Хай гордо лунає стозвуке, рішуче «так хочу!». 12. П’ять тисяч кварталів зосталися за спинами наших бійців. 13. На безмежному просторі степу загубилося двійко діток. 14. На Київ червневе лягло надвечір’я, омивши сузір’я в дніпровій воді. 15. Роки – немов підступні рифи В житейськім вирі, що кипить. 16. Пізнаю тебе знову, це ти, моя юність, це ти. 17. Я буду жити в хмарі, в шумі беріз під вітром у гаю. 18. Прощай… Я нічого не хочу вертати, Бо осінь є осінь. 19. Все піснею стати може, Як квіткою зерно стає. 20. Вірш починається не зі звучання, хоч і не може він не звучати. Вірш починається з твого мовчання. Коли ти не можеш більше мовчати.
2. Виконайте повний синтаксичний аналіз речення: Я пишу листа тобі краплинами дощу на склі віконнім…
3. Випишіть із речень іменники, визначте відміну та групу.
4. Слова, що в тексті виділені курсивом, запишіть фонетичною транскрипцією.
5. Слова, що виділені жирним шрифтом, проаналізуйте як частину мови.
6. Запишіть подані іменники у давальному та кличному відмінках однини. Із трьома утвореними словами складіть речення.
Марія, батько, співак, воротар, душа, вчителька Наталія Іванівна, пані Юлія, пан Богдан, Олесь, парубок, юність, надія, Максим, Катерина, Ігор, молодість, гончар, любов, стельмах, вітер, Олекса, пастух, студент, співачка, Іван, друг, земля, неня, Дарина, Олеся, лікар, Мирослава, Сидір, юнак, пан президент, пані господиня, колега Панасюк, голубка Катруся, товаришка Ярослава, добродій Іван, добродійка Пащенко, панна Інна, Майя Олексіївна, пан господар, товариш генерал.
7. Запишіть подані іменники у родовому та орудному відмінках однини.
Холоднеча, бабуся, дзиґа, проща, сівба, Микита, серія, окраса, книгоноша, синиця, відьма, діжа, теща, зброя, чаша, сокіл, клас, майданчик, світ, Донбас, туман, берег, курінь, науковець, інститут, погріб, водень, ювілей, гектар, вівторок, снігопад, стрибок, іменник, дуб, товар, вокзал, хор, бузок, зал, млин, тин, щавель, кодекс, червінець, синтаксис, склад, Яготин, метрополітен, капітал, відмінок.
8. Хто й про кого сказав: «… Ся хора, слабосильна дівчина – трохи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну…»? Напишіть твір-розум про кохання в житті цієї дівчини.
9. Перерахуйте проблеми, які піднімає у своїй повісті «Бригантина» Олесь Гончар.
10. Що таке верлібр? Назвіть українських письменників, які писали верлібри.