Завдання 21.
1. Підкресліть усі члени речення.
1. Мабуть, і він зачарований співом жайворонків... 2. Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і вуста. 3. Настане день, обтяжений плодами. 4. Осліплені на мить, ми врізались в пітьму. 5. Усі мої ліси, удень такі привітні, схрестилися вночі із небом на шаблях. 6. Звичайна хмара, сіра і осіння, пропише раптом барви золоті. 7. Сади, омиті музикою згадок, ковтають пил міжселищних доріг. 8. Сахається розгублена душа, почувши раптом тихі кроки щастя. 9. Самі на себе дивляться ліси, розгублені од власної краси. 9. Не виявивши нічого підозрілого, злодійкувато перегриз стебло пшениці та з колоском у зубах шмигнув у траву. 10. Одного разу Федір ішов із школи, забрів у високе жито, розіслав піджачок і ліг, підклавши під голову книжки. 11. Із криком носилися над нею риб;ілки, виловлюючи маленьку рибку. 12. А чи переживали ви коли, довгий час залишаючись наодинці з природою (над лісовою річкою, скажімо), чи переживали ви не так коротку мить, як тривале відчуття, що душа ваша зливається з цими деревами і їхнім тихим шумом, з течією зеленавої води... 13. Подув вітерцю, крапля дощу, спалах блискавки раптом стають тобі такі близькі й зрозумілі, що ти - якби це було під силу ! затримав би їх назавжди, аби назавжди зберегти пробуджені ними відчуття. 14. Вам ніколи не здавалося (отак- раптово, неспогадано, коли ви про це зовсім і не думаєте, а просто дивитеся на нічну зірку чи на зарослий бур'янами горбок), що ви вже жили на цьому світі? 15 В тому чорному лісі (рік тому чи два, а все це бачиться вже наче з найдальшої далечини) світло стояло ясне й вогкувате. 16. З-за погрібника пахло м'ятою (росло її там, густої та холодної, багато), а від хати несло духом матіол. 17. Вечірнє сонце, дякую за день! Вечірнє сонце, дякую за втому. 18. Тож, веселімось, людоньки, на людях. 19. Голос криниці, чого ж ти замовк? Руки шовковиць, чого ж ви заклякли? 20. Грай, Марку, грай! 21. Ти знов прийшла, моя печальна музо. 22 Моя любове! Я перед тобою. 23. Старі дуби, спасибі вам за осінь, за відлітання радості і птиць.
2. Пунктуаційний практикум. Поставте необхідні розділові знаки в реченнях.
1. За містом .. оживаючи .. загойдалися .. закружляли вечірні поля .. та їхні тіні. 2. Їй теж треба дивитись і на сонце .. і на зорі .. і на людей .. і на оці зеленокорі верби... 3. Над поріділими лісами підіймалась .. і темно-синіми клаптями розповзалася підворушена ніч. 4. На кожному своєму парусі- листочку він теж тримав .. ще затемнену за ніч .. росину. 5. Вони своїми .. теплими пальцями підворушували .. й зігрівали білосніжну в'язь хмарин. 6. На одній'половині небосхилу важчали .. й розросталися прекрасні за розмахом .. величчю .. та формою фіалкові хмари. 7. Ось вони перегнулися через зеніт .. відокремилися від неба .. показавши частину його глибини .. й .. прихопивши з нього мармурово-білий вінець. 8. Тепер і хмари .. і небо над ними .. і земля під ними .. і жовто-імлистий просвіток з одного краю обрію .. і перша блискавка з другого .. усе це скидалося на незавершені полотна геніїв про створення світу. 9. І ранкові .. і вечірні дороги чаять у собі таємницю .. сподівання .. та жаль. 10. Край прогнутого вечорового неба .. урізаючись у зоряну імлу .. і досі трудиться старий .. нагорблений вітряк... 11. Край самої дороги запідпадьомкав перепел .. потім чогось злякався .. та .. утікаючи .. зашелестів житами. 12. Марко посміхнувся невидимій пташині .. відганяючи від себе надокучливу буденщину. 13. Марко тихо йде принишклими полями .. придивляючись до праці тепер єдиного .. не скошеного війною .. вітряка... 14. 1 саме в цю хвилину від далекого .. невидимого за вербами .. містка сумовитим зітханням пробилася тужлива .. дівоча пісня. 15. За житами фіалково світився ..та дихав легеньким туманцем ранній пар. 16.1 ніхто .. ніхто .. хіба що тільки час .. не в змозі розвіяти цю тугу. 17. Скільки ж .. чоловіче .. тобі треба жити-працювати з людьми, щоб і хлібом .. і оселями не журилися вони та щоб на вечірніх мостах не тужили пісні, а стрічалось щасливе кохання? (із тв. М. Стельмаха).
3. Орфографічний практикум. Запишіть правильно слова, поясніть орфограми.
Хлопець/богатир, віце/президент, член/кореспондент, дизель/мотор міні/футбол, бензо/провід, біо/генетика, лейб/медик, стоп/кран, генерал/лейтенант, бібліо/графія, біло/ручка, 100/річчя, красуня/дівчина, заєць/русак, художник/портретист, прем'єр/міністр, норд/вест, лікар/еколог, актор/комік, норд/ост, інженер/механік, генерал/губернатор, тонно/кілометр, хліб/сіль, гуси/лебеді, унтер/офіцер, жар/птиця, блок/система, трава/звіробій, кіловат/година, штабс/капітан, віце/президент, Сапун/гора, екс/чемпіон, розрив/трава, обер/майстер, контр/адмірал, жук/короїд, трудо/день, кіно/актор, кубо/метр, норд/ост, полі/вітаміни, полу/кіпок, електро/двигун, зоо/технік, інженер/віце/адмірал, пап'є/маше, право/бережжя, звуко/сполука' земле/власник, напів/фабрикат, політ/в'язень, психо/терапія, йодо/форм, тепло/обмін, першо/друк, плодо/сховище, прямо/кутник, земле/мір, кают/компанія, пів/острів, прес/конференція, рабо/власник, електро/зварювання, крово/обіг, радіо/сигнал, ракето/дром, ритмо/мелодика електро/струм, нафто/провід, нітро/гліцерин, плащ/намет, рибо/ловля легко/атлет, одно/думець, першо/основа, рівно/прав'я, родо/від,військово/спортивний, генерал/губернаторський, північно/західний, блакитно/синій, лісо/степовий, масово/політичний, народно/визвольний,воєнно/стратегічний, норд/остівський, кисло/солодкий, червоно/гарячий, унтер/офіцерський, сільсько/господарський, постачально/збутовий, літературно/художній, віце/президентський, партійно/політичний, темно/зелении, військово/морський, суспільно/необхідний, високо/авторитетний, вище/викладений, військово/повітряний, вогне/пальний, водо/очисний, високо/вольтний, військово/зобов'язаний, вітро/захисний, вогне/небезпечний, водо/непроникний, високо/відсотковий, військово/польовий, вогне/стійкий, воле/любний, водо/провідний, вище/зазначений, віце/адміральський, восьми/годинний, геолого/розвідувальний.
4. Розподіліть у дві колонки: 1) словосполучення, 2) сполучення слів.
Барвиста осінь, приїхала помилуватися фонтаном, твої очі, крокує впевнено, у кімнаті, дуже тихо, феєричне свято, буду працювати, щасливий від успіху, будень і свято, наполегливо вчитися, найбільш вдалий, написати вірш новии комп'ютер, на морі, готуватися до екзаменів, букет троянд, п'ятеро друзів, будемо турбуватися, у лісі чи в полі.
5. Виправте помилки в побудові словосполучень.
Хворий грипом, вищий брата, п'ять кілограм, оцінка по музиці, працювати по направленню, у п'ять годин, дякувати вас, передати по просьбі, поступати в колегіум, приймати участь у конкурсі,слідуюче запитання, зупинка по вимозі, сама красива сукня.
6. Визначте тип граматичного зв'язку слів у словосполученнях – узгодження, керування чи прилягання; їх різновиди.
Мій телефон, любити природу, надзвичайно скромно, читати вголос, слухати музику, улюблені пісні, дуже приємно, працюючи над темою, повний сил, десять зошитів, бажання вчитися, вишневий садок, думати про канікули, не писати листа, з'їхати з гори, працювати над конспектом, поїхати відпочити, цікава подорож, намалювати на стіні, іти з подругою, завершити завтра, принести води, досягти мети, вірити в успіх, випити кави, виховувати дітей, старанно вчитися, будувати храм, сонячний день, вдумливо відповідати, тепла осінь, ваша допомога.