Урок 60. Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами.
Мета. Навчальна – поглибити знання учнів про порівняльний зворот; навчити дітей правильно використовувати знаки пунктуації в реченнях із порівняльними зворотами.
Розвивальна – розвивати пунктуаційні вміння виділяти порівняльні звороти на письмі.
Виховна – виховувати любов до рідної мови.
Тип. Комбінований урок.
Методи навчання. Бесіда, спостереження та аналіз мовних явищ, робота з підручником, метод вправ.
Засоби навчання. Підручник, картки.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Вибіркове читання тексту домашньої вправи.
Завдання: перепишіть речення. Уживайте, де це необхідно, лапки та дефіси. Прикладки підкресліть.
- Я жив колись в готелі «Україна» (Р.Третяков).
- Дерева-сироти принишкли ув імлі (А.Дністровий).
- Слізьми-водою розлилось колишнєє святеє диво! (Т.Шевченко).
- Не сон-трава на могилі вночі процвітає, то дівчина заручена калину саджає (Т.Шевченко).
- Кошлатий вітер-голодранець в полях розхристує туман (Л.Костенко).
- А угорі про таїнства природи задумався мислитель-чорногуз (Л.Костенко).
- Пахне мамою сорочка-вишиванка, цвітом яблуні, пшеничним колоском (Н.Багмут).
- Будуть вік стояти біля броду посивілі верби-матері (В.Симоненко).
- Десна-красна тече у даль, несе кудись мою печаль (А.Лемпіцький).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Бесіда.
- Які члени речення складають граматичну основу речення? (Підмет і присудок).
- Перерахуйте другорядні члени речення. (Додаток, обставина, означення).
- Назвіть види додатків. (Прямий і непрямий).
- Чи виділяють різновиди обставин? Які? (Обставина місця, часу, причини, мети, умови, способу дії, міри й ступеня, допустовості).
- Які різновиди означення ви знаєте? (Узгоджене й неузгоджене).
- Як називається особливий різновид означення? (Прикладка).
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Створення проблемної ситуації.
Робота біля дошки.
Завдання: а) порівняйте речення, записані у двох колонках;
б) визначте, які з них характеризуються більшою художньою образністю й виразністю;
в) підкресліть виділені слова як члени речення;
г) за допомогою яких сполучників вводяться в речення порівняльні звороти, що надають реченню більшої художньої виразності?
1. Від розривів ворожих мін почорнів, наче сажа, сніг (В.Шпорта). – обставина способу дії. |
1. Від розривів ворожих мін почорнів сніг. |
2. Роса посипалась, як дощ (О.Гончар). – обставина способу дії. |
2. Роса посипалась. |
Отже, тема нашого уроку – «Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами».
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з підручником (опрацювання теоретичних відомостей про порівняльний зворот).
Зважаючи на те, що визначення порівняльного звороту в підручнику не досить точне, давайте запишемо таке: «Порівняльний зворот – це частина речення, що містить у собі порівняння і зв’язується з реченням за допомогою порівняльного сполучника: як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім та ін.» (За С.Я.Єрмоленком).
Наприклад: І горобці, неначе з-за куліс, упали табуном на просо (В.Симоненко).
Порівняльні звороти завжди виконують синтаксичну функцію, але ніколи не бувають додатками. Здебільшого це обставини способу дії.
В усному мовленні порівняльні звороти виділяються інтонаційно, а на письмі – комами.
Наприклад: 1. Люблю, мов сонце, материнську мову. 2. Над народами, над віками стало горе, мов чорний гном (В.Симоненко). 3. Мов сонце, люблю материнську мову.
Порівняльний зворот не відокремлюється, якщо:
- є частиною складеного присудка. У такому випадку факультативним знаком є тире. Наприклад: Дівчина – мов маківка;
- перед ним є прислівники зовсім, цілком, майже. Наприклад: Хлопці говорили майже як дорослі;
- він входить до складу фразеологізмів типу жити як сир у маслі, боятися як вогню. Наприклад: Запахло сіркою, горілим, і дощ линув як із відра (Панас Мирний).
- Вправа.
Завдання: запишіть, замінюючи виділені слова порівняльними зворотами. Поставте необхідні розділові знаки.
- Один із прикордонників стрілою понісся в хліба. – Один із прикордонників, як стріла, понісся в хліба.
- Повноводим Дніпром шуміла гучна перемога. – Гучна перемога шуміла, як повноводий Дніпро.
- У повітрі заметіллю кружляли іскорки сонячного світла. – У повітрі, ніби заметіль, кружляли іскорки сонячного світла.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в малих групах.
Завдання: об’єднавшись у групи, пригадайте і почергово назвіть фразеологізми, побудовані за принципом порівняння. Запишіть їх у зошит і складіть із двома з них речення.
Наприклад: біла як стіна; надувся як сич.
Матеріал для вчителя: скривитися як середа на п’ятницю, дурний як пень, білий як сніг, ллє як із відра, упав наче підкошений, свіжий як огірочок, червоний як рак, упав як сніг на голову, холодний як лід, твердий як камінь, язик як лопата, ходить наче неприкаяний, знати як свої п’ять пальців, рости як гриби, старий як світ, білий як лунь, співати як соловейко, стоїть як укопаний, сивий як голуб, біла як крейда…
2. Вправа.
Завдання: запишіть речення під диктовку, поставте необхідні розділові знаки і поясніть їх.
- Мов свічка, куриться черемха в побожній вечора руці (Б.-І.Антонич).
- Стоять сади, немов кульбаби (В.Стус).
- А з-за воріт, неначе сніжні хмари, біліють коси матерів… (Т.Осьмачка).
- Від люті став він червоний як рак (І.Нехода).
- Діти інколи міркують цілком як дорослі.
- І був той ліс мені як рідна мати (І.Франко).
- Була ти наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах (Леся Українка).
- На небі висипали зорі, як золоте насіння (І.Нечуй-Левицький).
- Лижник летів з трампліна як птах.
- Нема мудріших, ніж народ, учителів (М.Рильський).
- Робота на картках.
Картка № 1 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 2 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 3 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 4 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 5 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 6 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 7 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 8 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 9 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 10 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 11 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 12 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 13 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Картка № 14 Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
|
Ключ до карток
№ варіантів |
Наявність/відсутність відокремлення порівняльного звороту за номерами речень |
|||
1 |
+ |
+ |
+ |
− |
2 |
+ − |
+ |
+ |
− |
3 |
− |
+ + |
+ |
+ |
4 |
+ |
− |
+ |
+ |
5 |
− |
+ |
− |
− |
6 |
+ |
+ |
− |
+ |
7 |
− |
+ |
+ |
+ |
8 |
+ |
+ |
− |
+ |
9 |
+ |
+ |
+ |
− |
10 |
+ |
+ |
+ |
− |
11 |
+ |
+ |
+ + |
− |
12 |
+ |
+ |
+ |
− |
13 |
+ |
+ |
+ |
− |
14 |
− |
+ |
+ |
− |
VI. Підбиття підсумків уроку. Повідомлення домашнього завдання.
- Бесіда.
- Які питання ми розглядали на сьогоднішньому уроці? (Ми розглянули на сьогоднішньому уроці порівняльний зворот та розділові знаки в реченнях із порівняльними зворотами)
- Що таке порівняльний зворот? (Порівняльний зворот – це частина речення, що містить у собі порівняння і зв’язується з реченням за допомогою порівняльного сполучника: як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім та ін.)
- Яку синтаксичну функцію виконують порівняльні звороти? (Порівняльні звороти завжди виконують синтаксичну функцію, але ніколи не бувають додатками. Здебільшого це обставини способу дії)
- Які розділові знаки використовують для виділення порівняльних зворотів на письмі? (На письмі порівняльні звороти виділяють комами)
- Назвіть умови, за яких порівняльний зворот не відокремлюється (Порівняльний зворот не відокремлюється, якщо:
- є частиною складеного присудка. У такому випадку факультативним знаком є тире. Наприклад: Дівчина – мов маківка;
- перед ним є прислівники зовсім, цілком, майже. Наприклад: Хлопці говорили майже як дорослі;
- він входить до складу фразеологізмів типу жити як сир у маслі, боятися як вогню. Наприклад: Запахло сіркою, горілим, і дощ линув як із відра (Панас Мирний))
Учитель збирає зошити, у яких учні працювали протягом уроку.
Домашнє завдання. Підготуватися до тематичної атестації з теми «Другорядні члени речення».