Сайт учителя
української мови та літератури
Монько Ніни Юріївни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Урок 2. Мова – найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.

Мовні норми. Мовленнєві помилки.

Мета:

навчальна – пояснити учням значення мови як найважливішого засобу пізнання, спілкування і впливу; ознайомити учнів з мовними нормами та мовленнєвими помилками;

розвивальна – розвивати увагу, логічне й образне мислення, удосконалювати навички роботи з підручником, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів;

виховна – виховувати патріотизм, повагу й любов до української мови.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, таблиця.

 

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

1. Хто з письменників дав українському слову першу літературну обробку?

2. Яка дата є знаковою для нової української літератури?

3. На основі яких говірок сформувалася українська мова?

4. Кого вважають основоположником сучасної української літератури?

Скільки разів перевидавався «Український правопис»? Чому? Коли вперше і востаннє?

Учні демонструють виконання домашнього завдання за вибором:

  1. Доберіть та запишіть 5 висловів відомих людей про українську (рідну) мову.
  2. Складіть та запишіть висловлювання на тему «Я знаю: мова мамина – свята (М. Адаменко)».

? З’ясуймо, про яку функцію мови (пізнання, спілкування чи впливу) йдеться в кожному випадку.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу, його осмислення.

Розповідь учителя з елементами бесіди та конспектування.

Мова – засіб спілкування.

Мова – найважливіший засіб спілкування між людьми. За її допомогою ми обмінюємося інформацією, найскладнішими думками і найтоншими почуттями, розвиваємося і створюємо матеріальні й духовні цінності. Окрім мови, людство винайшло ще й інші засоби спілкування: жести, різні звукові та світлові сигнали (наприклад, сигнали світлофора), релігійні символи, державну символіку, азбуку Морзе, дорожні знаки, різноманітні коди тощо. Проте всі вони мають обмежене застосування і так чи інакше пов'язані з мовою. Тільки мова має загальнонародне поширення і може передавати будь-яку інформацію.

Мова – засіб пізнання.

Мова - це ще й засіб пізнання. Через мову та з її допомогою людина пізнає дійсність, знайомиться з досягненнями науки, надбаннями культури. Саме в мові нагромаджено досвід попередніх поколінь, суму знань про світ. Мова багата на інформацію, вона постійно вчить нас мислити.

Мова – засіб впливу.

Виконуючи функції спілкування і пізнання, мова впливає на людей. Словом можна поранити й вилікувати, розвіяти сумнів і засмутити, викликати посмішку і сльози... Тому треба прагнути, щоб із наших уст зринали лише добрі слова, сповнені тепла серця і щирості Душі. Джерелом сили і чистоти є українська мова. Вона спроможна зробити нас сильними й успішними, тож ми мусимо використовувати цей могутній потенціал і чудесний дар.

Мовна норма – це сукупність мовних засобів і правил їх відбору та уживання.

Мовленнєва помилка – це порушення мовної норми.

Норма

Суть

Приклад порушення норми

Орфоепічна

Правильна вимову звуків, звукосполучень та наголошення слів

Одинадцять, ниж, висший, малако, чьай

Лексична

Розрізнення значень і семантичних відтінків, закономірності лексичної сполучуваності,

встановлюють правила слововживання

Поставщик, учбовий, слідуючий, приймати участь

Словотвірна

Вибір морфем, їх розташування та сполучення у складі слова

Вечоринка, прачечна, весною

Морфологічна

Вибір морфологічної форми слова

Пане професору, більш дорожчий, самий гарний, вулиця Шевченко

Синтаксична

Правильна побудова словосполучень і речень

Згідно наказу, по хворобі, в залежності від

Стилістична

Вибір слів відповідно до умов спілкування та стилю

Величезна кількість (у наук. стилі правильно велика кількість)

Орфографічна

Правильне написання слів

Стипи, батківщіна

Пунктуаційна

Правильне вживання розділових знаків

Які новини. Велика, і чудова…

 

ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань.

Вправа 1.

Знайди та виправ помилку.

Терміново подзвонити, дати вірну відповідь, перевертати сторінки, давати запитання, піднести квіти, хворіти грипом, жити по проспекту Перемоги, дні стали більш коротшими, зробити по всіх правилах, українець по походженню, по власному бажанню, відправити по адресу, твори цього списателя, вибачте мене.

Вправа 2.

Запиши слова та постав наголоси. Звір відповіді зі словником.

Завдання, дошка, діалог, загадка, дефіс, випадок, виразний, перепустка, урочистий, показ, допізна, низький, середина, сантиметр, мережа, експерт, глядач, квартал, вільха, дихання, розлад, кроїти.

Вправа 3.

Виправте помилки в тексті.

Осінній карнавал

Усміхаюча осінь заворожує мене на кожному кроці. Осінню навкруги така невимовна краса! Ніби готуючись до осінього карнавалу дерева одяглися в багряні шати. Бирізки й клени стали жовті, а осики – червоні. Серед зиленої хвої палає дика груша. Землю вкрили кольорові опалі листя. Здається, ніби крокуєш по чарівному, зітканому із золотих ниток килиму.

Йдучи вулицьою, кленові листочки милують мене прикрасними росписами невідомого художника. Дивлячись на цю красу не можна дочекатися, коли на золотогривих конях у золотій кареті прийде королева Осінь і врочисто розпочне карнавал.

 

V. Підведення підсумків уроку. Оголошення домашнього завдання.

Бесіда.

1. У чому полягає значення мови як найважливішого засобу спілкування, пізнання і впливу?

2. Чому українська мова є засобом єднання громадян України в самобутню культурну спільноту?

3. Наведіть приклади мовленнєвих помилок.

Домашнє завдання.

Доберіть та запишіть по 2 приклади кожної мовленнєвої помилки. Виправте помилки в тексті.

Осінній карнавал

Усміхаюча осінь заворожує мене на кожному кроці. Осінню навкруги така невимовна краса! Ніби готуючись до осінього карнавалу дерева одяглися в багряні шати. Бирізки й клени стали жовті, а осики – червоні. Серед зиленої хвої палає дика груша. Землю вкрили кольорові опалі листя. Здається, ніби крокуєш по чарівному, зітканому із золотих ниток килиму.

Йдучи вулицьою, кленові листочки милують мене прикрасними росписами невідомого художника. Дивлячись на цю красу не можна дочекатися, коли на золотогривих конях у золотій кареті прийде королева Осінь і врочисто розпочне карнавал.

...
Доля нашої мови залежить і від того, як відгукнеться на рідне слово наша душа, як рідне слово бринітиме в цій душі, як воно житиме в ній.
Олесь Гончар

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архів записів
Друзі сайту
  • МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ
    І НАУКИ УКРАЇНИ
  • УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
    ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОДА
  • ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОІППО
  • ВІДДІЛ ОСВІТИ
    НІЖИНСЬКОЇ РДА

  • Copyright monko_n © 2025
    uCoz