Чи не найскладнішим завданням тесту ЗНО є написання власного висловлення. Цей вид роботи оцінюється двадцятьма балами, тож важливість його очевидна. Уважно прочитайте настанови щодо підготовки до написання власного висловлення.
Власне висловлення — невеликий роздум на дискусійну тему, наприклад: Підтримайте або спростуйте думку: «Поразка — це наука. Ніяка перемога так не вчить...»
Висловлення має бути аргументованим і написаним в один із таких трьох способів:
- так, я погоджуюся з думкою, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину... (підтримка думки);
- не згоден (не згодна) з думкою про те, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину... (спростування думки);
- це складне для мене питання: з одного боку... , а з іншого боку... (проміжна позиція).
Вам треба сформулювати тезу, навести два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять ваші міркування; проілюструвати думки прикладами з художньої літератури (зазначити автора й назву твору, указати проблему, порушену письменником, художній образ, через який проблему розкрито, навести цитату[1] з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. У кінці треба сформулювати висновки.
Увага! Не переказуйте змісту художнього твору, не давайте повної характеристики образів.
Орієнтовний обсяг роботи — 1 сторінка формату А-4. Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.
Структура власного висловлення
- Теза.
- Аргумент 1.
- Один приклад із художньої літератури чи іншого виду мистецтва.
- Аргумент 2.
- Один приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
- Висновок.
Аргументи радимо починати вставними словами по-перше й по-друге вони можуть іти зразу після тези або ж кожен аргумент з абзацу перед прикладом. Другий варіант, на наше переконання, чіткіший і доцільніший.
Візуально ваше висловлення має виглядати орієнтовно так:
Я вважаю, що поразка — це наука, і ніяка перемога так не вчить людину... ТЕЗА (1-2 речення)
По-перше, поразка якнайкраще загартовує людину, робить її стійкішою в сучасному суспільстві, сповненому стресів і різноманітних викликів. Переконливим прикладом щодо цього аргументу є, на мою думку, образ Степана Радченка з роману «Місто» Валер'яна Підмогильного... АРГУМЕНТ 1 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
По-друге, людей, які вміють визнавати свої помилки й, зробивши відповідні висновки, у майбутньому їх уникати, поважають у суспільстві, адже лише сильна особистість здатна працювати над собою. Ось приклад із життя. Мій батько змалку... АРГУМЕНТ 2 і ПРИКЛАД, що його ілюструє (4-5 речень)
Отже, поразка навчає людину жити, перемога ж не завжди... ВИСНОВОК (1-2 речення)
Як бачите, у власному висловленні має бути щонайменше чотири абзаци, кожен з яких починається відповідно такими словами: я вважаю, по-перше, по-друге, отже (або на мою думку, з одного боку, з іншого боку, таким чином) і под. Обов'язково дотримуйтеся цієї поради — і ваше висловлення матиме чітку й послідовну структуру, буде логічно організоване. Екзаменатор відразу відчує, що ви готувалися до виконання цього виду роботи й відповідно оцінить цей параметр вашого роздуму (логічність і послідовність).
Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (1, 2, 3а, 3б, 4 та 5), як викладено в таблиці 1.
Таблиця 1
Критерій
|
Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію
|
Бали
|
1. Теза
|
Учасник вправно формулює тезу
|
2
|
Учасник не формулює тези вправно
|
1
|
Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі
|
0
|
2. Аргументи
|
Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи
|
2
|
Учасник наводить принаймні один доречний аргумент
Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.
Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези
|
1
|
Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними
|
0
|
3а. Приклад із літератури чи інших видів мистецтва
|
Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва
|
2
|
Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ
У прикладі є фактичні помилки
|
1
|
Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним
|
0
|
3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя
|
Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя
|
2
|
Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки
|
1
|
Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним
|
0
|
4. Логічність, послідовність
|
Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу)
|
2
|
У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки
|
1
|
Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає
|
0
|
5. Висновок
|
Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів
|
2
|
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами
|
1
|
Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами
|
0
|
Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б), як викладено в таблицях 2 і 3.
Таблиця 2
Критерій
|
Кількість помилок
|
Бали
|
6а. Орфографія та пунктуація
|
0–1
|
4
|
2–6
|
3
|
7–11
|
2
|
12–16
|
1
|
17 і більше
|
0
|
Таблиця 3
Критерій
|
Кількість помилок
|
Бали
|
6б. Лексика, граматика та стилістика
|
0–1
|
4
|
2–4
|
3
|
5–7
|
2
|
8–10
|
1
|
11 і більше
|
0
|
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи 2 (дві) не грубі помилки рахують як 1 (одну) грубу.
До негрубих зараховують такі помилки:
- у написанні великої літери в складних власних назвах;
- у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
- у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
- у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
- у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не сумують і не зараховують як 1 (одну) грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (3 (три) і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як 1 (одну) орфографічну помилку.
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, оцінюють у 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів оцінюють у 0 балів.
|